Rally Finland en av de mest prestigefyllda tävlingen!
En av de mest populära tävlingarna på WRC-schemat, med sina snabba, breda och släta grussträckor, med spektakulära lyft och blinda krön. Tävlingen är en av de absolut snabbaste på WRC-schemat. Många är de förare och co-drivers som lovordat tävlingen genom åren, och en inte sällan använd klyscha är att tävlingen, och då kanske extra specifikt världsberömda Ouninpohja-sträckan, är ”det roligaste man kan göra med kläderna på”. Tävlingen har också fått utmärkelser som ”Grand Prix of Rallying” och ”Grand Prix on Gravel”. Sträckornas många lyft har också lett till öknamnet ”The rally of the thousand jumps”. Formel 1-världsmästaren Kimi Räikkönen har själv kört rally, och lär ha fällt en kommentar om att tävlingen ”is probably the closest to asfalt driving as you can get on gravel”.
Kräver extremt noggranna noter
De snabbaste vägarna kräver extremt noggranna noter för att klara att hålla en bra raceline, för även det minsta lilla misstag kan bli förödande och leda till våldsamma krascher i de höga hastigheterna. Medelhastigheten på tävlingen låg år 2015 på 125km/h , och ligger stadigt runt det fortfarande. Arrangemanget är ett av Nordens största årligen anordnade officiella evenemang, och lockar hundratusentals besökare varje år.
Första tävlingen 1951
Tävlingen kördes första gången 1951, och vanns då av finländaren Arvo Karlsson med Vilho Mattila som co-driver i en Austin Atlantic. Tävlingen kom till som en improvisationtävling för att möta behovet av en kvalificeringstävling till Monte Carlo-rallyt. Namnet på evenemandet har skiftat, där 2Nete Rally Finland” och ”Neste Oil Rally Finland” som tävlingen hette under ett antal år, så klart haft anknytning till sponsorer. Idag heter tävlingen kort och gott ”Rally Finland”, men fortfarande lever det gamla och vackert klingande namnet ”100 sjöars rally” (Rally of the Thousand Lakes” också kvar.
Rallyt med många namn
Första upplagan av Rally Finland hette ”Jyväskylän Suurajot” (JyväskylänGrand Prix). Ursprungligen har tävlingen i likhet med flertalet anrika rallytävlingar, en uthållighetstävling som sträckte sig upp till finska Lappland, men det var även en av de tävlingar som fanns med i frontlinjen med att omformas till det moderna rallyformatet som delades upp med specialsträckor och transportsträckor, en förändring som började under mitten av 1950-talet. Med ökat internationellt intresse blev rallyt snart en del av konstruktörs-VM 1973 har arrangemanget varit Finlands bidrag till WRC. Tillsammans med RAC-rallyt är Rally Finland den enda tävlingen som bara missat ett enda år av WRC-kalendern under historien, i Corona-pandemins spår 2020.
Läs mer om detta spektakulära rally i vår bok Rally Finland, som du hittar HÄR!